sursa foto: https://pixabay.com/photos/board-electronics-computer-training-409582/

Un multimetru este un instrument foarte util pentru oricine și te poate ajuta să identifici problemele legate de partea electrică. Pe piață există două tipuri de multimetre, cele analogice și cele digitale. Dintre acestea, cel mai bun, mai rezistent și mai ușor de folosit este multimetrul digital, grație ecranului pe care apar afișate toate informațiile de care ai putea avea nevoie atunci când vrei să măsori curentul. Pentru a putea alege modelul care ți s-ar potrivi cel mai bine, am pregătit mai jos toate informațiile de care ai putea avea nevoie pentru a înțelege mai clar cum poți folosi eficient un multimetru. 

Cum se măsoară tensiunea?

Funcția pentru care este folosit cel mai des un multimetru este aceea de măsurare a curentului dintr-o baterie auto, dar și de identificare a surselor de alimentare de 12V. Înainte de a măsura dacă mai ai sau nu curent suficient pentru regenerarea bateriei auto, fii sigur că ai oprit motorul și că niciun consumator nu funcționează. Cu alte cuvinte, asigură-te că farurile, radioul, camera de bord sau avariile sunt oprite. Rotește discul multimetrului, până când acesta este setat la 20V în intervalul DC.

După ce ai făcut această setare, atinge cu sonda neagră borna negativă, adică cea indicată cu semnul minus, iar cu cea roșie borna pozitivă, cea indicată cu semnul plus. Dacă temperatura exterioară este una crescută, atunci o tensiune de 12,6V va indica o baterie auto complet încărcată. Orice valoare mai mică de aceasta va semnala o baterie descărcată, așa că pregătește-te să o încarci pe cea pe care o ai montată pe mașină. 

E necesar să repeți măsurătoarea și cu motorul autoturismului pornit. Cu mașina la ralanti, ecranul ar trebui să indice o tensiune a bateriei cuprinsă între valorile de 13,5V și 14,5V. Orice valoare mai scăzută decât limita inferioară indică faptul că alternatorul nu reușește să trimită suficient curent pentru a putea menține bateria încărcată. 

Cum se măsoară rezistența?

Rezistența, așa cum îi spune și numele, măsoară cât de mult rezistă un circuit la fluxul de curent electric, valoare exprimată în ohmi. De fiecare dată când te pregătești să măsori rezistența sau continuitatea unui circuit este necesar să deconectezi circuitul sau componentele sale de la sursa de curent. În cazul unor eventuale daune, această măsură de precauție va proteja multimetrul.

Pentru a testa rezistența farurilor sau stopurilor mașinii tale, scoate becul pe care urmează să îl testezi din carcasa acestuia, conectând sonda neagră la borna negativă și pe cea roșie la borna pozitivă, la fel ca în cazul explicat anterior, acela de măsurare a tensiunii. Rotește discul multimetrului la ohmi și selectează intervalul de măsurare potrivit, apoi observă valorile indicate pe ecranul acestuia. 

În cazul stopurilor mașinii, atinge sonda neagră la manșonul metalic al becului, ca mai apoi să atingi cu sonda roșie fiecare dintre punctele de contact. Ecranul multimetrului ar trebui să indice o valoare cuprinsă între 1-3 ohmi.

Pentru situațiile în care vrei să verifici rezistența unui bec de uz casnic, atinge cu sonda neagră partea de jos a bulbului și cu sonda roșie partea laterală a manșonului de metal. Dacă pe ecranul multimetrului apare mesajul OL sau OFL, cel mai probabil aparatul sesizează un circuit deschis, adică becul pe care îl ții în mână este ars. 

Cum se măsoară continuitatea?

Tot cu ajutorul unui multimetru poți măsura continuitatea curentului, simbolizată printr-un difuzor sau o pictogramă de sunet. Desigur, această specificație se referă la un multimetru digital. Cu ajutorul acestei funcții poți testa siguranțele, cablurile sau conexiunile rupte ori alte componente care sunt conectate la curent. Dacă există continuitate, aparatul multimetru va emite un semnal sonor.

Cum se măsoară curentul?

Dacă vrei să testezi dacă bateria auto montată pe mașina ta are sau nu scurgeri, poți afla acest lucru tot cu ajutorul unui multimetru, prin simpla conectare a sondei negre la borna negativă și a sondei roșii la o mufă etichetată cu 10A sau 20A, în funcție de autoturismul pe care îl conduci. O scurgere de curent ar putea fi indicată de o valoare mai mică de 50 miliamperi, în cazul mașinilor mai noi. 

Pentru a stabili cât curent se scurge din baterie, valoare care urmează să fie afișată pe ecranul multimetrului, deconectează cablul negativ de la bateria mașinii și conectează multimetrul în serie cu circuitul.